Inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe

Powszechnie twierdzi się, że inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe są gwarantem pewnego i bezpiecznego zysku. Często to prawda, jednak uzależnione to jest od wielu czynników. Najważniejszym jest lokalizacja, która wpływa na atrakcyjność rynkową danego projektu. W omawianym modelu działalności zyski czerpane są przede wszystkim z najmu (lub różnych jego odmian, jak np. podnajmu). Na jego wysokość wpływa lokalizacja, standardy obiektu, metraż, a często także wysokość czynszu administracyjnego, uzależnionego między innymi od tego, czy obiekt znajduje się pod zarządem spółdzielni, czy też wspólnoty.
Na kluczowe kryterium inwestycji w mieszkanie, lokalizację, składają się z kolei takie aspekty, jak np. połączenia komunikacyjne – zarówno w zakresie dojazdu samochodem, jak i dostępności przystanków autobusowych, tramwajowych lub metra w przypadku Warszawy. Warto przytoczyć w tym momencie wyniki badań – aż 91% biorących w nim udział osób uznało lokalizację za najważniejsze kryterium wyboru. Na co jeszcze zatem zwrócić uwagę w tym aspekcie? Wybierając obiekt pod wynajem, warto sprawdzić także, czy w sąsiednim otoczeniu znajduje się apteka, kościół, dobra szkoła podstawowa i przedszkole. Tym lepiej, jeśli nieopodal występuje jakiś skwer, plac zabaw, boisko lub park. Oferty zlokalizowane w bezpośrednim otoczeniu powyższych miejsc w zasadzie zawsze są atrakcyjniejsze, co natomiast przekłada się na możliwie większy czynsz najmu, a więc większe miesięczne zyski właściciela.
wc45
wc46

Inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe pod kątem wybranych grup docelowych

Im wyższe zadowolenie potencjalnych klientów i lepsze położenie nieruchomości mieszkaniowej, tym bardziej intratna inwestycja. Chociaż czynsz z reguły nie podlega zmianom (chyba że umowa określa inaczej), to jednak z reguły najemcy nie mieszkają w jednym miejscu przez całe życie – zdecydowana większość Polaków dąży do możliwości uzyskania kredytu lub zebrania oszczędności celem zakupu własnego kawałka podłogi. W związku z tym wysokość czynszu może ulegać zmianie i to kilkukrotnie biorąc pod uwagę fakt, że omawiane w tym miejscu angażowanie kapitału ma zawsze charakter długoterminowy, kilkunastoletni. Dlatego też dobrym rozwiązaniem na zapewnienie atrakcyjności jest targetyzacja – wybór oferty zakupu na dalszy wynajem pod kątem danych grup docelowych.
Jedną z grup są studenci. Inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe przeznaczone pod wynajem młodym osobom niosą ze sobą duże ryzyko spadku wartości obiektu, jednak przy odpowiednim zabezpieczeniu w ramach umowy oraz wynajmie nie całej powierzchni, lecz poszczególnych stancji, może to być niezwykle intratne rozwiązanie. Dobrym pomysłem są także turyści oraz pracownicy tymczasowi, poszukujący noclegu na kilku bądź kilkumiesięczny okres. Bardzo wymagającą grupą docelową, ale jedną z najbezpieczniejszych dla wynajmu, są młode rodziny.

Skąd wziąć kapitał na inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe? Istnieje bardzo wiele możliwości!

Jeżeli mamy już plan, a nawet wybrany obiekt, to kolejnym ważnym aspektem jest opracowanie strategii finansowej. Inwestycje w nieruchomości mieszkaniowe są bardzo kapitałochłonne, dlatego też jest to biznes dla cierpliwych. Pomijając sytuację, w której inwestor dysponuje całą potrzebną na zakup obiektu kwotą, sposoby na znalezienie kapitału są niewątpliwie różne. Można w tym celu ubiegać się o kredyt hipoteczny lub inwestycyjny. Im większy posiada się wkład własny, tym mniejszy będzie koszt całkowity udzielenia kredytu. Można rozważyć także opcję podnajmu, leasingu operacyjnego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmu z opcją kupna, a także znalezienie wspólnika do planowanego przedsięwzięcia.
Innym rozwiązaniem z zakresu finansowania inwestycji w nieruchomości mieszkaniowe jest zwrócenie się do wyspecjalizowanej firmy, oferującej kolektywną partycypację przy tego rodzaju projektach. Zyski w przypadku takiej decyzji wcale nie muszą być niższe od indywidualnego wyszukiwania, kupowania i organizowania biznesu opartego na wynajmie. Najczęściej oscylują one od 5% do 10%. Jednakże jest to rozwiązanie o tyle atrakcyjne, o ile pozwala – zwłaszcza osobom początkującym w branży – na partycypację i udział w rynku bez posiadania własnego obiektu. Umożliwia to na generowanie pierwszych (i to całkiem sporych) zysków, a jednocześnie zebranie ważnego na dalszej drodze doświadczenia.
wc47

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl