Charakterystyka branży hotelarskiej w Polsce

Zgodnie z rocznymi raportami Narodowego Banku Polskiego, a także opracowaniami naukowymi, od pierwszej dekady obecnego wieku szacuje się stabilny wzrost znaczenia branży hotelarskiej w Polsce, co ma związek z jednocześnie dynamicznym wzrostem zainteresowania naszego kraju pod względem turystycznym. Produkt turystyczny, związany z omawianym rynkiem, zmieniał się na bieżąco, starając się dostosować do bieżącego zapotrzebowania. Zmienia się także sektor usług, który z czasem staje się coraz lepiej dopasowany do klienta bardziej zamożnego, który poszukuje nie tylko obiektów ekonomicznych, lecz czterogwiazdkowych i pięciogwiazdkowych.
Charakterystyka branży hotelarskiej w Polsce uwidacznia kilka stałych i niepodważalnych faktów. Po pierwsze, od momentu akcesji do Unii Europejskiej przybyło w kraju ponad 75% obiektów noclegowych więcej (w porównaniu do danych za 2004 rok). Oznacza to gwałtowną dynamikę rynku i intensyfikację w zakresie rozwoju. Tworzą się nie tylko kolejne placówki znanych sieci, a nawet konsorcjów, lecz także masowo otwierane są obiekty zupełnie nowe, których właściciele z tym sektorem biznesowym mają do czynienia po raz pierwszy. Stabilnie zwiększa się także ogólna liczba miejsc noclegowych oraz ich wykorzystywanie. Inną kwestią jest problematyka związana z dostosowaniem usług – chociaż, stwierdzając kolokwialnie, jest zdecydowanie lepiej pod tym względem niż kiedykolwiek, to jednocześnie też dostrzega się potrzebę tworzenia obiektów o wyższej klasie jakości. Wciąż dominują bowiem obiekty dwu i trzygwiazdkowe.
wc31
wc32

Branża hotelarska w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju

Badania liczby noclegów udzielonych w różnych obiektach pokazują interesujące dane – charakterystyka branży pod względem rodzajów obiektów jest dynamizowana przede wszystkim przez obiekty o statusie hotelu. Przykładowo, w 2014 roku (na podstawie danych GUS), to właśni z nich skorzystało najwięcej klientów – prawie 30 000. Inne obiekty z tego rynku (pensjonaty, motele, ośrodki wczasowe, hostele) zaliczyły nieporównywalnie gorsze rezultaty. Taki stan faktyczny sektora usług w omawianym segmencie rynku, a także w całym segmencie HoReCa, obrazuje intensyfikację popytu, która ukierunkowana jest na obiekty oferujące lepsze standardy.
Obecnie trwa pewnego rodzaju hossa na rynku nieruchomości, która z pewnością wpłynie pozytywnie na kondycję i rozwój branży hotelarskiej w Polsce. Poprawie ulegają główne wskaźniki gospodarcze, jak np. PKB lub wysokość płac. Poziom inflacji wzrasta, ale nie przekracza norm wskazywanych przez Radę Polityki Pieniężnej, działającej przy NBP. Należy jednak pamiętać, że żadne wskaźniki gospodarcze i makroekonomiczne nie mają natychmiastowego wpływu na inwestycje. Wpływ ten widoczny jest z reguły po danym horyzoncie czasowym. W związku z tym liczne opracowania naukowe niniejszej problematyki zawierają jasne wnioski, dotyczące coraz lepszej sytuacji na omawianym rynku. Ze względu na to, że popyt na tym rynku jest wciąż silniejszy od podaży, dalsze inwestycje, również osób indywidualnych, mogą wciąż być niezmiernie intratne.

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl