Optymalizacja kosztów w hotelu

Nie od dziś wiadomo, że omawiany w tym miejscu rodzaj biznesu jest bardzo wymagający. Wiele zależy od płynności finansowej, dlatego w przypadku prowadzenia hotelu tym bardziej liczy się optymalizacja kosztów. W jaki sposób należy się do niej właściwie przygotować? Przede wszystkim na wstępie należy mieć świadomość, że nie zawsze duża liczba klientów, gości, oznacza duże zyski. Podobne zjawisko dotyczy wielu innych branż – sklepów spożywczych, kin, stacji paliwowych. Większa liczba klientów oznacza bowiem równocześnie większe koszty wynikające z obsługi. Oczywiście, klient klientowi nierówny – w przedstawianej branży często bywa i tak, że jeden klient jest w stanie poprawić kondycję finansową przedsięwzięcia.
W idealistycznym ujęciu należy jednak dążyć do tego, by możliwie jak największa część klientów przynosiła zyski. Służy temu właściwa optymalizacja kosztów w hotelu. W przypadku działalności restauracji, znajdującej się w obiekcie, często wskazuje się na to, by obliczać zyski w złotówkach, nie w procentach. Pozwala to na identyfikację zysków i tych źródeł, które są nieopłacalne w utrzymaniu w dłuższej perspektywie. Warto w tym celu posługiwać się tzw. mapami strategicznymi, składającymi się z dwóch linii: wartości zysków (strat) i ilości sprzedaży. Po dokładnym opracowaniu wyraźnie wówczas widać, które pozycje z menu restauracji (ale dotyczy to także wszystkich innych rodzajów oferowanych klientom usług) popychają budżet do dołu, a które są w stanie generować zyski.
wc72
wc73

Optymalizacja kosztów w hotelu – bieżący monitoring i kontrola drogą do sukcesu

Optymalizacja kosztów w hotelu to nie tylko uprzednie przygotowanie (analizy strategiczne, taktyczne, operacyjne), ale także bieżące monitorowanie i kontrolowanie ustalonych wcześniej poziomów oraz celów z bieżącymi wynikami zastanymi. Oczywistym utrudnieniem jest fakt, że na zespół tych czynności należy poświęcić dodatkowy czas. Wiele z tych czynności powinno być dokonywanych wyłącznie przez właściciela, a nie szczebel kierowniczy lub menadżerski. Jedną z podstawowych metod ewaluacji jest regularne przeprowadzenie audytów. Na rynku istnieje obecnie bardzo wiele profesjonalnych firm, które zajmują się przeprowadzaniem audytów konkretnie w omawianej w tym miejscu branży. Jednym z najistotniejszych audytów może być audyt energetyczny. Szacuje się bowiem, że aż 70% wszystkich kosztów związanych z codziennym utrzymaniem obiektu jest generowanych przez koszty energii.
Zlecanie audytów pozwala także na wykrycie bieżących niedoskonałości obiektu w zakresie jego infrastruktury budowlanej. Ma to ogromne znaczenie dla przyszłościowej optymalizacji kosztów prowadzenia każdego hotelu – zarówno mniejszego, jak i większego. Rezultat badania może przykładowo wskazać, że obiekt powinien zostać ocieplony – konieczna jest wówczas termomodernizacja budynku. W wyniku jej przeprowadzenia codzienne koszty energetyczne mogą zmniejszyć się nawet o kilkadziesiąt procent. Oczywiście, tego rodzaju niedoskonałości można wykryć także na etapie planowania strategicznego, jednakże jak pokazuje praktyka – nawet najbardziej całościowe plany nie są w stanie przewidzieć wszystkiego. Mając na celu redukcję kosztów stałych, warto rozważyć także instalację energooszczędnych akcesoriów, jak np. lampy energooszczędne. Suma wszystkich tych z pozoru prostych zabiegów powinna w rezultacie zapewnić znaczne oszczędności prowadzenia działalności.

Subscribe to our newsletter

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl